Apa yang Pak Ngah Tulis...

Powered by Blogger Widgets

Monday, August 31, 2009

Li-Li and her Mother-In- Law

A long time ago in China , a girl named Li-Li got married & went to live with her husband and mother-in-law. . In a very short time, Li-Li found that she couldn't get along with mother-in-law at all. Their personalities were very different, and Li-Li was angered by many of her mother-in-law' s habits.

Days passed, and weeks passed. Li-Li and her mother-in-law never stopped arguing and fighting. All the anger and unhappiness in the house was causing Li-Li's poor husband great distress.

Finally, Li-Li could not stand her mother-in-law' s any longer, and she decided to do something about it! Li-Li went to see her father's good friend, Mr. Huang, who sold herbs. She told him the situation and asked if he would give her some poison so that she could solve the problem once and for all.

Mr. Huang thought for a while, and finally said, 'Li-Li, I will help you solve your problem, but you must listen to me and obey what I tell you.' Li-Li said, 'Yes, Mr. Huang, I will do whatever you tell me to do. 'Mr. Huang went into the back room, and returned in a few minutes with a package of herbs. He told Li-Li, 'You can't use a quick-acting poison to get rid of your mother-in-law, because that would cause people to become suspicious.

Therefore, I have given you a number of herbs that will slowly build up poison in her body. Every other day prepare some delicious meal and put a little of these herbs in her serving. Now, in order to make sure that nobody suspect you, when she dies, you must be very careful to be actively friendly towards her. 'Don't argue with her, obey her every wish, and treat her like a queen.' Li-Li was so happy. She thanked Mr. Huang and hurried home to start her plot of murdering her mother-i! n-law.

Weeks went by, and months went by, and every other day, Li-Li served the specially treated food to her mother-in-law. She remembered what Mr. Huang had said about avoiding suspicion, so she controlled her temper, and treated her like her own mother..After six months had passed, the whole household had changed. Li-Li had practiced controlling her temper so much that she found that she almost never got mad or upset. She hadn't had an argument with her mother-in-law in six months because she now seemed much kinder and easier to get along with.

The mother-in-law' s attitude toward Li-Li changed, and she began to love Li-Li like her own daughter. She kept telling friends and relatives thatLi-Li was the best daughter-in- law one could ever find. Li-Li and her mother-in-law were now treating each other like a real mother and daughter.One day, Li-Li came to see Mr. Huang and asked for his help again She said, 'Dear Mr. Huang, please help me to keep the poison from killing my mother-in-law. She's changed into such a nice woman, and I love her like my own mother. I do not want her to die because of the poison I gave her.'

Mr. Huang smiled and nodded his head. 'Li-Li, there's nothing to worry about.. I never gave you any poison. The herbs I gave you were vitamins to improve her health. The only poison was in your mind and your attitude toward her, but that has been all washed away by the love which you gave to her.'

There is a wise Chinese saying: 'The person who loves others will also be loved in return..' God might be trying to work in another person's life through you.

After all you have got nothing to lose but a lot to gain. 'A candle loses nothing if it is used to light another one.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Assalamualaikum,


Cerita di atas Pak Ngah dapat daripada email yang anak Pak Ngah hantaq mai kat Pak Ngah. Bila Pak Ngah baca dan renung Pak Ngah rasa Pak Ngah nak berkongsi dengan semua pembaca akan moral cerita ni. Semoga kita semua beroleh kejayaan

Sunday, August 23, 2009

Selamat Berposa kepada semua umat Islam

Assalamualaikum semua,
Pak Ngah dah lama tak berblog ni. La ni Pak Ngah sibuk sikit sebab tengah dok ambik padi, tak dan nak tulis blog.
Pak Ngah dan keluarga nak ambik kesempatan ni untuk mengucapkan selamat posa kepada semua umat Islam tak kira di mana jua berada. Pak Ngah juga nak minta maaf sekiranya dalam penulisan Pak Ngah di blog ni ada yang menyakitkan hati mana-mana pihak.
Sempena bulan yang mulia ni juga Pak Ngah menyeru kepada diri Pak Ngah sendiri dan juga pada pembaca semua agar kita dapat mengurangkan mengata kat orang lain, fitnah orang, aibkan orang lain. Manusia mana yang sempurna termasuk diri kita sendiri pun tak sempurna.
Mari lah kita sama-sama menginsafi diri sempena bulan Ramadhan yang mulia ini agar kita diberikan hidayah untuk menjadi insan yang lebih baik dan mulia di sisi Allah SWT.

Tuesday, August 4, 2009

DURIAN BELANDA BOLEH MERAWAT PELBAGAI PENYAKIT


RAMAI yang tidak tahu batang, akar, biji dan buah durian belanda (annona muricata, keluarga annona) mempunyai banyak khasiat untuk kegunaan perubatan tradisional dan moden.Kajian Universiti Hawaii dan Universiti Purdue mendapati durian belanda yang buahnya berkulit lembut, durinya agak jarang yang tidak tajam, mampu merawat dan mengelakkan seseorang daripada mendapat kanser dan menyuburkan pasangan yang inginkan zuriat.Penduduk di banjaran Andes, Peru, membuat serbuk teh daripada daunnya untuk mengubati sakit kerongkong. Bijinya ditumbuk halus khusus untuk membunuh parasit di dalam tubuh manusia seperti cacing.

Sementara penduduk Amazon menggunakan bahagian akar, kulit dan daunnya,dipercayai boleh mengubati kencing manis. Begitu juga, suku Orang Asli di Guyana membuat serbuk teh daripada daun dan kulit pokoknya untuk dijadikan tonik minuman bagi membantu mengatasi masalah jantung dan penyakit hati.

Mereka juga mendapatkan minyak daripada daunnya atau buahnya yang masih muda lalu dicampurkan dengan minyak zaitun untuk kegunaan luaran bagi mengatasi masalah sakit sendi dan sengal-sengal anggota tubuh.

Di Jamaica, Haiti dan India Barat, buahnya dan air perahan durian belanda diminum sebagai ubat demam, membunuh cacing di perut kanan-kanak dan ubat cirit-birit.Kulit pokok ini juga dipercayai sesuai untuk membantu mengubati penyakit jantung dan batuk di samping membantu mengembalikan kesuburan pasangan yang sukar mendapatkan anak. Kegunaan lain ialah sebagai ubat malaria dan ulser perut.

Khusus bagi ibu yang baru melahirkan anak, wanita Suku Asli Guyanadigalakkan meminum jus atau memakan terus buahnya bagi meningkatkan pengeluaran susu badan di samping mengelakkan masalah ketegangan.

Dari segi perubatan moden, kajian kedua-dua universiti mendapati, bahan yang terkandung di dalam buah durian belanda ini boleh digunakan sebagai aktibakteria, antikanser, antitumor, astrigen dan penyakit saraf. Durian belanda mengandungi bahan amyloid, asid sitrik, fruktosa, manganese, sukrosa, reticuline dan tannin.

Komen Pak Ngah :
Pak Ngah rasa bangga buah-buahan tempatan kita ni cukup tinggi khasiatnya. La ni mai kita pakat tanam Durian Belanda boleh buat ubat dan kita tak payah makan ubat yang ada dadah.
P/S : Takat tanam buah Durian Belanda ja la kita. Nak jadi Belanda Timur macam Ustaz Azizan MB Kedah kita dok war-warkan tu, entah bila lagi tak tau. Pak Ngah ni dan tengok ka tak dan tak tau lagi.

Ubat yang Bahaya...

Salam semua,
Pak Ngah dapat email daripada anak Pak Ngah pasai ubat bahaya ni. Pak Ngah pun tak berapa gheti sangat bab-bab ubat ni tapi Pak Ngah rasa mungkin maklumat ni berguna untuk kita semua.
Pak Ngah harap semua dapat tolong sebarkan maklumat ni dan pakat tengok-tengok la sama kat kotak ubat kot ada dadah yang nama disebut dibawah ni.
Re : Drug Recall(Original message sent by Dato’ Dr Jemilah Mahmood, Gleneagles Hospital)
Dear all, Please take the time to send this message to your loved ones, family and friends. Print it out and put it up in your office for public reading!
URGENT!!! PLEASE READ CAREFULLY FOR THE SAKE OF YOUR CHILDREN AND OTHERS!
All drugs containing PHENYLPROPANOLAMINE are being recalled. You may want to try calling the 800 number listed on most drug boxes and inquire about a REFUND. Please read this CAREFULLY, as I know that some of you may USE some of these drugs (Alka Seltzer Plus for one). Also, please pass this on to everyone you know.
STOP TAKING anything containing this ingredient. It has been linked to increased hemorrhagic stroke (bleeding in brain) among women ages 18-49 in the three days after starting use of medication. Problems were not found in men, but the FDA recommended that everyone (even children) seek alternative medicine.
The following medications contain Phenylpropanolamine:
  1. Acutrim Diet Gum Appetite Suppressant Plus Dietary Supplements
  2. Acutrim Maximum Strength Appetite Control
  3. Alka-Seltzer Plus Children's Cold Medicine Effervescent
  4. Alka-Seltzer Plus Cold medicine (cherry or orange)
  5. Alka-Seltzer Plus Cold ! Medicine Original
  6. Alka-Seltzer Plus Cold & Cough Medicine Effervescent
  7. Alka-Seltzer Plus Cold & Flu Medicine Effervescent
  8. Alka-Seltzer Plus Cold & Sinus Effervescent
  9. Alka Seltzer Plus Night-Time Cold Medicine Effervescent
  10. BC Allergy Sinus Cold Powder
  11. BC Sinus Cold Powder
  12. Comtrex Deep Chest Cold & Congestion Relief
  13. Comtrex Flu Therapy & Fever Relief Day & Night
  14. Contac 12-Hour Cold Capsules
  15. Contac 12 Hour Caplets
  16. Coricidin D Cold, Flu & Sinus
  17. Dexatrim Caffeine Free
  18. Dexatrim Extended Duration
  19. Dexatrim Gelcaps
  20. Dexatrim Vitamin C/Caffeine Free
  21. Dimetapp Cold & Allergy Chewable Tablets
  22. Dimetapp Cold & Cough Liqui-Gels
  23. Dimetapp DM Cold & Cough Elixir
  24. Dimetapp Elixir
  25. Dimetapp 4 Hour Liquid Gels
  26. Dimetapp 4 Hour Tablets
  27. Dimetapp 12 Hour Extentabs Tablets
  28. Naldecon DX Pediatric Drops
  29. Tavist-D 12 Hour Relief of Sinus & Nasal Congestion
  30. Triaminic DM Cough Relief
  31. Triaminic Expectorant Chest & Head Congestion
  32. Triaminic Syrup Cold & Allergy
  33. Triaminic Triaminicol Cold & Cough
I just found out and called the 800# on the container for Triaminic and they informed me that they are voluntarily recalling the following medicines because of a certain ingredient that is causing strokes and seizures in children:
  1. Orange 3D Cold & Allergy Cherry (Pink)
  2. 3D Cold & Cough Berry
  3. 3D Cough Relief Yellow
  4. 3D Expectorant
They are asking you to call them at 1800-548-3708 with the lot number on the box so they can send you postage for you to send it back to them, and they will also issue you a refund. If you know of anyone else with small children,
PLEASE PASS THIS ON. THIS IS SERIOUS STUFF. DO PASS ALONG TO ALL ON YOUR MAILING LIST so people are informed.
They can then pass it along to their families. To confirm these findings please take time to check the following URL:

Monday, August 3, 2009

SINAR CAHAYA AYAT KURSI

Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.
Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:
1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.
3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.
4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.
5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..
7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.
Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S..A..W. bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..." "Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia-mu, utamakan SHOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat-mu" Subhanallah. ..
AMIN.....

Thursday, July 30, 2009

BALAK “TIMPA” KERAJAAN PAS KEDAH

Kemarin dulu Pak Ngah dah tengok sendiri di tv pasai isu balak yang Pak Ngah dok baca di blog selama ni. Pak Ngah tengok TV1 lepas tu TV3 pulak, esoknya tu Pak Ngah baca pulak di paper Sinar.

Pak Ngah rasa terkilan jugak bila tengok berita macam ni. Kalau masa zaman BN perintah Kedah dulu ni Pak Ngah tak la terkilan sebab depa (orang UMNO) tak kata depa ulamak, depa tak buh ketayap di kepala tunjuk kata depa warak.

Pak Ngah rasa tak patut sungguh orang-orang PAS yang kata depa berjuang atas landasan agama tapi dalam masa yang sama dok cari habuan untuk kepentingan diri. Pak Ngah ada dengaq orang kata yang Che Had banyak tolong Ustaz Azizan, tapi tak kan la cara tu yang Che Had nak “kampoi” balik duit yang dia dah bawak keluaq tolong Ustaz Azizan. Tak kena lagu tu Pak Ngah rasa.

Pak Ngah dok “melenggung” sorang-sorang pikiaq pasai apa dan apa muslihat Che Had dan kawan-kawan dia yang sama-sama kerja di pejabat MB pakai syarikat yang berdaftar atas nama depa sendiri. Pak Ngah hairan sungguh-sungguh. Kalau kata nak pegawai-pegawai MB boleh meniaga pun jangan la “tanglak” sangat sampai pakai syarikat sendiri. Kalau nak tunjuk telus pun bukan macam tu caranya.

Walau macam mana pun bagi Pak Ngah isu balak ni dah mencalarkan imej Kerajaan PAS Kedah. Rakyat Kedah ramai yang terkejut dengan skandal balak ni. Ada Pak Ngah dengaq orang kata, “baru setahun lebih perintah dah pulun karau duit masuk poket sendiri. Bayangkan lah kalau lagi lama PAS perintah mau bankrap negeri”. Ada kawan Pak Ngah sorang ni ahli PAS, dia kata, “ kalau macam ni perangai orang atas-atas PAS baik bagi kat UMNO, kurang-kurang depa ambik depa bagi balik kat rakyat bawah. PAS ni duit kerajaan depa sapu lepas tu mai ceramah mintak pulak duit rakyat. Nak mai belanja minum kopi seringgit dua pun payah jauh lagi la nak bantu masa rakyat kena musibah”.

Di Negara kita ni sikap kebertanggungjawaban masih rendah lagi. Kalau skandal macam ni jadi di Jepun, Korea, Amerika ka, pegawai-pegawai tu letak jawatan dah. Di Malaysia ni tak dak hari la depa nak mengaku depa silap, lagi eksyen ada la, nu nak tunjuk kata depa tak salah.

Pak Ngah respek pegawai MB Selangor yang dikatakan terlibat dengan pemberian tender cuci kawasan kepada kawan dia kalau tak silap Pak Ngah, dia letak jawatan bila perkara ni jadi isu. MB Selangor pun tak lindung pegawai dia ni. PKR lagi baguih pulak dalam hal ketelusan ni. Patut MB Kedah pun lagu tu la, tepuk dada tanya selera, otak ada pikiaq. Kalau pegawai kita dah mencalarkan imej kita, imej parti, imej Islam elok nasihat depa letak jawatan.

Friday, July 24, 2009

Lihat cermin dan nilai kemampuan diri

Selamat bertemu kembali.
Hari ni Pak Ngah nak bagi sikit pandangan dan nasihat untuk Pak Ngah dan semua pembaca blog Pak Ngah ni. Bab kemampuan diri dan kebertanggungjawaban atas segala tindakan kita serta kesanggupan kita mengakui kelemahan diri kita.
Pak Ngah teringat Tok Wan Pak Ngah pesan dulu. Tok Wan Pak Ngah kata kita kena selalu nilai diri kita, dan bandingkan dengan kemampuan orang lain. Bukan tujuan untuk menunjuk-nunjuk tapi supaya kita sedar dan tau di mana hendak letakkan diri kita. Bila kita selalu menilai diri kita maka kita akan sedar keupayaan dan setakat mana kemampuan kita. Kalau kita tidak mampu melakukan sesuatu kerja adalah lebih baik kita bagi orang yang lebih arif dalam kerja itu yang melakukannya. Kalau kita yang tidak arif dalam sesuatu kerja tetapi masih nak buat kerja tu maka kita akan melakukan banyak kesilapan dan kerosakan.
Zaman la ni Pak Ngah perati, ramai yang tak menilai kemampuan diri dan melakukan kerja yang mereka tidak mampu dan ini telah membawak kepada kegagalan dan kemudaratan. Pak Ngah nak bagi contoh sikit, kalau kita tak mampu nak mentadbir sesuatu negeri maka kita kena bagi kepada orang yang mampu urustadbir negeri dengan baik, orang yang mampu menjana ekonomi negeri bukannya menghabiskan kekayaan negeri. Kita tengok Kedah dan Selangor yang la ni ditadbir oleh Pakatan Rakyat dikatakan gagal mentadbir negeri dengan baik sehingga menyebabkan kewangan negeri semakin susut dan meruncing. Kalau ini benar berlaku maka ianya umpama melakukan kerosakan dan kemudaratan kepada negeri-negeri tersebut dan menganiaya rakyat negeri tersebut.
Rakyat perlukan kerajaan yang baik untuk memastikan kehidupan mereka menjadi lebih baik dengan pembangunan yang dibawak secara nyata dan bukan setakat pembangunan cakap politik saja.
Pak Ngah teringat Ustaz Azizan MB Kedah kata dia terkejut bila Pakatan Rakyat menang dalam PRU12 yang lepas, dia kata macam mimpi. Maknanya dia sendiri tak jangka dan yang pastinya dia sendiri tak bersedia untuk mengurustadbir negeri Kedah. Dia sendiri tak dak perancangan awal yang teratur dan teliti. Kalau lagu tu maknanya bila menang masuk opis dan pikiaq apa yang nak buat bukannya pikiaq bagaimana hendak melaksanakan perancangan awai yang sudah tersedia.
La ni bila Pak Ngah dengaq macam-macam cerita pasai Kerajaan PR negeri Kedah dan ketiadaan pembangunan untuk rakyat Kedah maka terbuktilah pesan Tok Wan Pak Ngah dulu.
Renung-renungkan....

Sunday, July 19, 2009

Pelaburan RM37 billion di Kedah?

Pak Ngah terbaca berita Kerajaan Negeri Kedah buat memorandum persefahaman dengan Merapoh untuk bina hub penapisan minyak yang membawak pelaburan sebanyak Rm37 billion ke Kedah.
Tapi bila Pak Ngah pi ke kedai kopi dekat rumah Pak Ngah kemarin Pak Ngah dengaq ada orang kata yang MB pi sain tu baru memorandum persefahaman bukan perjanjian lagi. Pak Ngah tak berapa paham sangat bab tu, Pak Ngah ingat benda tu dah kira perjanjian dah.
Pak Ngah pun pasang telinga tumpang dengaq puak tu dok bersembang. Apa yang Pak Ngah dengaq depa kata memorandum persefahaman ni bukan ada hak undang-undang lagi, macam orang masuk merisik dan bagi cincin belah rotan bukan tentu jadi lagi dan kalau putus pun sapa pun tak boleh saman. Macam tu la yang Pak Ngah paham.
Kalau macam tu Pak Ngah rasa tak boleh bagi tahniah lagi kat Kerajaan Kedah Ustaz Azizan ni. Tambah lagi la ni zaman kegawatan ekonomi macam-macam boleh jadi. Kalau benda tu tak jadi pun tak dak sapa boleh kata apa. Yang Pak Ngah heran pasai apa nak kena buat memorandum persefahaman, awat yang tak buat perjanjian terus? kalau buat perjanjian terus bukan ka senang, kerja pun dah boleh jalan cepat, Kedah pun boleh dapat duit cepat.
Cuma satu ja la Pak Ngah harap jangan la memorandum ni buat semata-mata untuk jadi modai PRU 13 saja. Mai tang sungguh tak jadi pun. Teringat macam Shahidan Kasim dok buat dulu. Jangan la berpolitik sampai rakyat Kedah di permainkan. Rakyat Kedah la cerdik dah, kecoh rakyat Kedah mai PRU 13 ni lingkup habis Pakatan Rakyat. Nak buat biaq betoi-betoi. Bagi rakyat tumpang senang.
Pak Ngah dok dengaq jugak pakat dok sembang kata duit Kerajaan Kedah dah makin kurang, awat yang jadi lagu tu?. Tak kan samapai tak dak hasil masuk masa Kerajaan Pakatan Rakyat perintah ni?. Pelik Pak Ngah dengaq. Dalam Ustaz Azizan dok kata berjimat pun duit makin kurang, duit pi ke mana, belanja buat apa?. Ustaz Azizan kata nak potong elaun eksko, dah buat dah ka?.
Pak Ngah ni bukannya pandai tapi Pak Ngah nak bagi satu pandangan, perintah negeri atau negara bukan benda main-main , benda ni amanah Allah SWT, kena pastikan kebajikan setiap rakyat terjaga dan yang paling utama rakyat yang miskin dan susah. Jangan seronok berpolitik sampai rakyat terabai.
Pak Ngah harap Kerajaan Pakatan Rakyat dapat bagi yang terbaik kepada rakyat Kedah, jangan sembang ja pandai tapi buat kerja tak tau, dok harap beras bekal orang lama ja.

Monday, July 13, 2009

Renungan bersama...Fadzilat solat di awal waktu

Assalamualaikum wb.t dan salam sejahtera semua...
Pak Ngah dah lama tak tulis apa-apa kat blog Pak Ngah ni. La ni tengah musim buah jadi Pak Ngah pun dok kalut pi dusun. Tu yang tak dan Pak Ngah nak tulis, kat dusun tak dak internet. Pi dok di dusun tenang sat jiwa Pak Ngah. Pak Ngah tak pikiaq bab orang, tak pikiaq bab politik, tak pikiaq bab hutang, cuma yang Pak Ngah dok pikiaq pun nak cari buat durian luruh tang mana?. Tahun ni Alhamdulillah banyak juga hasil dari dusun Pak Ngah. Durian pun jadi elok, manggis tak yah kata la banyak, rambutan samapai kena buat jem, langsat la ni baru dok stat masak. Dah tinggai langsat, Pak Ngah pun balik la rumah. Takat langsat kalu orang nak curi pun tak pa, Pak Ngah kira sedekah ja.
Balik mai rumah ja mula la teringat komputer, teringat hutang, teringat macam-macam. Lepas solat Isyak ni sementara nak tidoq Pak Ngah ingat nak kena tulis sikit kat bloq Pak Ngah ni. Sat ni orang kata Pak Ngah buat blog hangat-hangat taik ayam pulak. Tak tau nak tulis apa, Pak Ngah jumpa la pasai solat awai waktu ni. Pak Ngah boh dalam bloq ni sebagai ingatan kepada Pak Ngah dan sapa-sapa yang mai blog Pak Ngah ni. Kita pakat pebetoi la mana-mana yang kurang elok dalam diri kita samada dari perlakuan atau niat. InsyaAllah semoga kita semua diberkatiNya.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak ?
Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.
Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur d elta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.
Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.
Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .
Wallahualam Bissawab.

Saturday, July 4, 2009

Panduan untuk keselamatan diri

Pak Ngah harap semua dapat baca panduan ni dan sebarkan untuk keselamatan kita semua. InsyaAllah.. Benda ni bukan Pak Ngah reka ada orang hantaq email kat Pak Ngah terima. Lagipun Pak Ngah bukannya pandai sangat bahasa omputih.

Because of recent abductions. In daylight hours, refresh yourselfof these things to doin an emergency situation...This is for you,and for you to sharewith your wife,your children,everyone you know.After reading these crucial tips,forward them to someone you care about.It never hurts to be carefulin this crazy world we live in.
1. Tip fromTae Kwon Do :The elbowis the strongest pointon your body.If you are close enough to use it,do!
2. Learned this from a tourist guide.If a robber asksfor your wallet and/or purse,DO NOT HAND IT TO HIM.Toss it away from you....Chances arethat he is more interestedin your wallet and/or pursethan you,and he will gofor the wallet/purse.RUN LIKE MAD IN THE OTHER DIRECTION!
3. If you are ever throwninto the trunk of a car,kick out the back tail lightsand stick your arm out the holeand start waving like crazy..The driver won't see you,but everybody else will.This has saved lives.
4. Women have a tendencyto get into their carsafter shopping, eating, working, etc.,and just sit(doing their chequebook, or making a list, etc.DON'T DO THIS!)The predatorwill be watching you,and thisis the perfect opportunityfor him to get inon the passenger side,put a gun to your head,and tell you where to go.AS SOON AS YOU GET INTO YOUR CAR,LOCK THE DOORS AND LEAVE..If someoneis in the carwith a gunto your headDO NOT DRIVE OFF,Repeat:DO NOT DRIVE OFF!Instead gun the engineand speed into anything,wrecking the car.Your Air Bag will save you.If the person isin the back seatthey will get the worst of it.As soon as the car crashesbail out and run.It is betterthan having themfind your bodyin a remote location.
5. A few notes about gettinginto your car in a parking lot,or parking garage:A.)Be aware:look around you,look into your car,at the passenger side floor,and in the back seatB.)If you are parked next to a big van,enter your car from the passenger door.Most serial killers attack their victimsby pulling them into their vanswhile the womenare attemptingto get into their cars.C.)Look at the carparked on the driver's sideof your vehicle,and the passenger side...If a male is sitting alonein the seat nearest your car,you may want to walk backinto the mall, or work,and get aguard/policemanto walk you back out.IT IS ALWAYS BETTER TO BE SAFE THAN SORRY. (And better paranoid than dead.)
6. ALWAYS take the elevator instead of the stairs.Stairwells are horrible placesto be aloneand the perfect crime spot.This is especially true at NIGHT!)
7. If the predator has a gunand you are not under his control,ALWAYS RUN! The predator will only hit you(a running target)4 in 100 times;and even then,it most likelyWILL NOTbe a vital organ.RUN,Preferably in a zig -zag pattern!
8. As women,we are always tryingto be sympathetic:STOP It may get you raped,or killed.Ted Bundy,the serial killer,was a good-looking,well educated man,who ALWAYS playedon the sympathiesof unsuspecting women.He walked with a cane,or a limp,and oftenasked'for help'into his vehicleor with his vehicle,which is when he abductedhis next victim.
9. Another Safety Point:Someone just told methat her friend heard a crying baby on her porchthe night before last,and she called the policebecause it was lateand she thought it was weird..The police told her'Whatever you do,DO NOTopen the door..'The ladythen said thatit sounded like the babyhad crawled near a window,and she was worriedthat it would crawlto the streetand get run over.The policeman said,'We already have a unit on the way,whatever you do,DO NOT open the door.'He told her that they thinka serial killerhas a baby's cry recordedand uses it to coaxwomen out of their homesthinking that someonedropped off a baby. He said they have not verified it,but have had several calls by women saying thatthey hear baby's criesoutside their doorswhen they're home aloneat night.
10. Water scam!If you wake up in the middleof the night to hear all your taps outside running or what you think is aburst pipe, DO NOT GO OUT TO INVESTIGATE! These people turn on all your outside taps full ball so that you will go out to investigate and then attack.

Friday, July 3, 2009

Siapa orang yang Bankrap (Muflis)

Daripada Abu Hurairah radhiallahu anhu, bahawa Rasulullah SAW bersabda : "Tahukah kamu siapakah orang yg muflis itu?.
"Sahabat menjawab :
"Org yg muflis dikalangan kami ialah sesaorang yg tidak memiliki dirham (wang) dan harta". Lalu Nabi SAW. bersabda: "Sebenarnya org yg muflis daripada kalangan umatku ialah seseorang yang datang pada hari qiamat dengan membawa pahala Sembahyang, puasa dan zakat, tetapi (sewaktu didunia) ia pernah mencaci maki si fulan, menuduh sifulan, memakan harta sifulan, menumpah darah sifulan dan pernah memukul sifulan. Maka akan diberikan kepada orang yang teaniaya itu daripada pahala kebaikan orang tadi dan begitu pula seterusnya terhadap orang lain yang pernah teraniya. Ia akan di beri pula daripada pahala kebaikan orang tadi, sehingga apabila telah habis pahalanya sedangkan bebanan dosa penganiayaannya belum lagi dijelaskan (belum dapat dibayar semua), maka akan diambil daripada kesalahan orang teraniaya itu lalu dibebankan kpd org tersebut, maka selanjutnya dicampak ke dalam api neraka".".
- Diriwayat Muslim (Ruj. Kitab 40 Hadith Penawar Hati)
Hari ni Pak Ngah masukkan Hadis di atas untuk renungan kita semua. Pak Ngah harap kita semua dapat menginsafi diri kita masing-masing dan kita perbaiki diri kita. Orang -orang yang mengucap dua kalimah shahadah tidak sepatutnya berpecah belah dan bermusuhan antara satu sama lain. Biar apa pun alasannya orang Melayu yang beragama Islam perlu mengekalkan hubungan silaturrahim dan ukhwah muslim yang kukuh.
Bagi Pak Ngah yang kurang ilmu ni Pak Ngah rasa biaq apa pun alasannya orang Melayu beragama Islam tak boleh berkelai, sekiranya ada masalah pakat-pakat duduk bincang elok-elok. Yang Pak Ngah tau kita ni sesama Islam kalau tak cakap lebih daripada 3 hari pun dah berdosa inikan pulak berbulan atau bertahun tak bertegur sapa. Naghuzubillah hi min zaalik.

Wednesday, July 1, 2009

Apa cerita di Langkawi ni?

Pak Ngah terbaca cerita pasai Langkawi dalam akhbar Sinar Harian kemarin kalau tak silap Pak Ngah. Cerita pasai di Pantai Chenang Langkawi ada iklan arak pulak la ni. Pak Ngah termenung sorang-sorang pikiaq pasai benda ni. Pak Ngah terpikiaq apa nak jadi dengan negeri Pak Ngah ni.

Kawan Pak Ngah yang dok di Langkawi ada bagitau Pak Ngah kata di Langkawi ada mini Hatyai. Perempuan Siam ada China ada. Dia kata la ni Langkawi bukan macam dulu dah. La ni Langkawi macam-macam ada.

Dulu Pak Ngah dengaq kata ramai budak-budak Melayu Langkawi terlibat dengan minuman keras. Pak Ngah nak kata apa pun tak tau dah. Dulu masa BN perintah Kedah Pak Ngah selalu kutuk depa sebab tak peduli maksiat di Kedah, la ni PAS perintah Kedah maksiat dok macam tu jugak. Pak Ngah rasa tak seronok la bila PAS yang bersungguh-sungguh berjanji untuk berjuang memertabatkan Islam tapi tak buat sungguh-sungguh bab banteras maksiat ni. Susah sangat ka?

Kalau ada orang PAS yang baca bloq Pak Ngah ni harap tolong sampaikan la kat datok azizan kata Pak Ngah tak puashati Kerajaan Negeri Kedah tak ambik tindakan banteras maksiat di Langkawi. Ramai kawan-kawan Pak Ngah ahli PAS batat pun tak seronok dengan datok azizan ni. Depa kata datok azizan ni lembab tak bersungguh dan tak tau buat kerja.

Pak Ngah minta mahap la kalau silap tapi bagi Pak Ngah kemajuan negeri mesti seimbang dengan moral dan akhlak. Jangan kita nak negeri maju sampai kita abaikan hal moral dan akhlak.

Allahu'alam Bissawab.

Monday, June 29, 2009

Pas Kedah perlu tunai janji manifesto PRU 12

KETIKA Pas Kedah melancarkan manifesto pilihan raya khusus untuk negeri ini pada 24 Februari lalu, mungkin tidak ramai yang memandang serius isi kandungan buku setebal 17 muka surat itu.

Ini kerana ketika itu manifesto yang mengemukakan pakej tawaran ‘Kedah Sejahtera: Nikmat Untuk Semua’ hanya dilihat sebagai pelengkap syarat pada kempen pilihan raya Pas Kedah dalam usahanya menawan negeri jelapang padi ini.

Sehingga tarikh pembuangan undi Sabtu lalu, tiada siapa berani meramalkan Barisan Nasional (BN) akan tumbang di negeri ini. Bagaimanapun suasana berubah sekelip mata apabila keputusan Pilihan Raya Umum Ke-12 diumumkan.

Pas menang 16 daripada 36 kerusi Dewan Undangan Negeri yang dipertandingkan manakala rakan pakatannya, Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendapat empat kerusi, DAP dan Bebas masing-masing satu kerusi sekali gus berjaya membentuk kerajaan baru apabila Barisan Nasional (BN) hanya memperolehi 14 kerusi.

Kemenangan itu juga menyebabkan manifesto Pas Kedah yang sebelum ini tidak mendapat perhatian tiba-tiba menjadi tumpuan termasuk daripada kalangan warga media. Semasa Pesuruhjaya Pas Kedah, Azizan Abdul Razak mengadakan sidang akhbar pertamanya selepas mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar yang baru di Wisma Darul Aman kelmarin, beliau disoal bertalu-talu mengenai manifesto yang menggariskan 15 pakej tawaran itu.

Hampir semua soalan berkaitan manifesto tersebut menjurus kepada sejauh mana janji-janji tersebut akan dilaksanakan dan keupayaan kerajaan Pas Kedah menunaikannya. “Ada benda yang kita utamakan dan ada benda yang akan dilambatkan sikit. Kita akan ‘study’ dulu dan tengok mana satu akan diberi keutamaan untuk melaksanakannya,” kata Azizan.

Menurutnya, ia akan cuba dilaksanakan semaksimum mungkin dengan mengutamakan perkara-perkara yang penting untuk dilakukan dahulu. Ironinya, tumpuan yang diberikan kepada manifesto Pas Kedah itu menggambarkan bahawa kerajaan baru pimpinan Azizan kini mempunyai tanggungjawab yang besar untuk menunaikan segala janji-janji pilihan raya tersebut. Segala yang terkandung dalam manifesto berkenaan perlu dilaksanakan bagi menepati janji yang telah ditabur kepada masyarakat selepas Pas berjaya membentuk kerajaan di Kedah.
Antara perkara menarik yang ditawarkan dalam manifesto tersebut ialah Pas Kedah mahu menjadikan negeri ini sebagai ‘Belanda Malaysia’, memotong elaun-elaun dan keistimewaan tidak munasabah yang dinikmati Menteri Besar dan barisan Exco serta meneruskan pemberian lesen premis menjual arak dan babi mengikut keperluan.

Selain itu, manifesto tersebut turut menawarkan pemberian cuti bersalin selama tiga bulan kepada kakitangan kerajaan tanpa mengehadkan bilangan anak dan cuti 14 hari untuk mereka yang kematian pasangan. Pas Kedah juga menawarkan akan memberi lebih banyak bantuan dan kemudahan kepada rakyat seperti memberi potongan antara 25 hingga 75 peratus daripada perbezaan kenaikan cukai yang dikenakan mulai tahun 2006; memberi subsidi air untuk masjid dan rumah kebajikan yang berdaftar serta memperbanyakkan kemudahan tempat meletak kenderaan di bandar-bandar utama.

Justeru, sepanjang penggal pemerintahannya nanti, keupayaan Pas Kedah untuk melaksanakan 15 perkara pokok yang digariskan dalam manifesto tersebut juga akan dinilai, bukan sahaja oleh penduduk bahkan oleh BN yang kini menjadi pembangkang di negeri ini. Ini kerana janji yang dibuat itu bukan janji biasa, tetapi janji mengenai masa depan dan corak kehidupan penduduk di negeri ini yang tidak boleh dipertaruhkan.

Kata orang, janji perlu dikota dan kali ini tiba masanya kerajaan Pas Kedah menunaikan apa yang ditaburnya ketika kempen pilihan raya sepanjang penggal pemerintahannya nanti.
Oleh SHARIZA ABDULLAH (Utusan.com.my)
Pak Ngah dok perati tengok tak dak satu pun janji dalam manifesto tu yang telah dilaksanakan. Yang ada pun dok ulang kata nak jadikan Kedah macam Belanda, dok ulang hak tu hak tu saja sampai naik cemuih Pak Ngah dengaq. Janji nak belanja berhemah tapi dengaq kata exco-exco pakat pi jalan luaq negeri sampai sebulan 2 kali, kata nak potong elaun MB dengan exco tak potong pun tambah lagi ada katanya. Ni apa cerita ni cuba habaq mai sat. Dah dekat pilihanraya pulak dah satu apa pun tak nampak lagi di Kedah ni. Bab PR nak kalah ka nak menang ka masa PRU 13 nanti ni hak tu bab no. 2. Perkara yang penting la ni rakyat Kedah kena bagi sejahtera dulu sebab yang tu ada dalam manifesto PAS. Kalau tak buat Pak Ngah rasa tak patut la satni orang kata Kerajaan PAS tipu rakyat Kedah. ...Malu Pak Ngah kalau rakyat Kedah kata lagu tu sebab dulu Pak Ngah bersungguh-sungguh kempen bagi kat PR.

Thursday, June 25, 2009

Ulamak Jahat?

Pak Ngah nak kongsi sikit penulisan seorang hamba Allah yang Pak Ngah jumpa di satu forum di internet.

Rasulullah SAW di dalam beberapa hadisnya ada menyebut bahawa ada orang yang berilmu, mengetahui halal-haram, mengetahui hak dan batil dan memahami al-Quran serta al-Hadis sanggup mencampur-adukkan perkara yang hak dan yang batil. Mereka itu adalah ulamak yang sesat dan menyeleweng.

Rasulullah SAW pernah ditanya oleh seorang sahabat, "apakah amal perbuatan yang paling utama?" Baginda menjawab, "Teman yang menolong kamu apabila kamu susah dan mengingatkan kamu jika kamu melakukan kesalahan." Sahabat berkenaan bertanya lagi, "manusia yang bagaimana yang paling buruk?" Baginda menjawab, "ulama yang selalu membuat kerosakan." (Hadis Riwayat Jamaah).

Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Rosaknya agama disebabkan tiga perkara, iaitu faqih (ahli agama) yang jahat, pemimpin yang zalim dan orang yang bodoh tetapi mahu berijtihad." (Hadis Riwayat Dailami dari Ibnu Abbas).
Imam al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin memberi peringatan mengenai wujudnya ulama yang membinasakan dirinya sendiri tetapi ingin menyelamatkan orang lain. Ini bermaksud ulama jenis ini berusaha menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran untuk orang lain, tetapi secara diam-diam mereka sendiri mengejar kedudukan dan harta duniawi.

Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Ketika seseorang dicampakkan ke dalam neraka jahanam pada hari kiamat dan bertaburan isi perutnya, ahli neraka lain bertanya: "mengapakah anda jadi begini sedangkan anda sentiasa menyuruh kami berbuat baik dan mencegah kemungkaran?" Dia menjawab: "Ya benar saya menyuruh kamu semua berbuat baik tetapi saya tidak melakukannya dan saya yang melarang anda tidak melakukannya tetapi saya sengaja melanggarnya." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Beberapa peringatan berkenaan menunjukkan wujudnya ulama yang tidak menepati ciri-ciri ulama. Apa yang penting ialah ilmu dan penghayatannya serta niat seseorang. Ulama yang berhati bersih, jujur, teguh pendiriannya dan mengutamakan Allah serta RasulNya tetap berpegang teguh pada prinsip dan amanah. Mereka memahami bahawa Allah melaknat mereka jika taraf ulama yang ada pada diri mereka diselewengkan.

Ini berdasarkan firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang menyembunyikan apa yang telah kami turunkan dari keterangan yang jelas dan petunjuk setelah kami nyatakan kepada manusia dalam al-Quran, mereka dilaknati Allah dan dilaknati semua makhluk yang dapat melaknati mereka." (al-Baqarah-159)

Ulama yang menunjukkan sikap jujur, bersih dan ikhlas demi menegakkan kalimah Allah dan syiar Islam, mereka inilah yang termasuk dalam golongan yang disebut sebagai "Ulama warasatul anbiyaa".

Bagaimanapun, ulama yang mengingkari perjanjian dengan Allah serta mempunyai niat untuk kepentingan diri sehingga sanggup menggadaikan ilmunya yang tinggi perlulah kembali ke pangkal jalan. Mereka perlu menghayati sabda Nabi Muhammad yang bermaksud: "Seorang ulama yang menggunakan ilmunya untuk mencari keredhaan Allah, maka segala sesuatu akan tunduk dan kagum kepadanya. Tetapi jika dia menggunakan ilmunya hanya untuk mendapatkan harta dunia, maka hilanglah sesuatu daripadanya." (Hadis Riwayat Dailami )

Pak Ngah harap mereka yang menganggap diri mereka sebagai ulamak kenalah sentiasa menginsafi diri bagi mengelakkan mereka tergolong di kalangan Ulamak Jahat. Lebih-lebih lagi bagi ulamak yang terlibat dengan politik dan menjadi pemimpin sesebuah negeri. Jangan dok ingat nak himpun kekayaan sewaktu ada kuasa menjadi pemimpin sesuatu negeri kot nanti tersilap langkah. Biasalah bila dah jadi ahli politik ni kenalah bohong sikit-sikit walaupun tak banyak, kekadang tu terpengatruh juga dengan hasutan hawa nafsu yang ingin menjadi kaya. Jadikan lah Rasulullah SAW sebagai idola jangan kita terpedaya dengan hasutan iblis, syaitan dan hawa nafsu.

Allah hu’alam bissawab.

Friday, June 19, 2009

Sumpah Ezam : Anwar bukan muslim yang baik



Sumpah Ezam Mohd Noor, bekas orang kuat Anwar Ibrahim. Malah Ezam juga dikatakan telah mendedahkan bahawa Anwar Ibrahim bukan seorang Muslim yang baik dan tidak layak sama sekali untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia. Apakah makna yang tersirat di sebalik sumpah Ezam ini? Apakah yang Ezam sembunyikan selama ini tentang Anwar? Apakah selama ini Ezam turut bersubahat menyembunyikan sesuatu yang kotor serta jijik tentang Anwar daripada pengetahuan seluruh rakyat?
“SAYA bersumpah dengan nama Allah dan Rasulullah S.A.W dan dengan berpegang teguh kepada prinsip sebagai seorang Muslimin, saya tidak akan sama sekali membenarkan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri…” Deklarasi Ezam Mohd Nor.
Benar Ezam lebih mengerti serta memahami siapa sebenarnya Anwar Ibrahim. Ezam lebih dekat dengan kehidupan politik dan peribadi Anwar Ibrahim. Ezam lebih mengetahui bunga pencak silat politik Anwar malah wajah Anwar Ibrahim yang sedang di jaja merata-rata tempat hari ini akan ada wajah lain di sebaliknya pada kaca mata Ezam seandainya terdedah.Ezam yang sekian lama menjadi alas kaki Anwar dan akhirnya bangun bertaubat untuk membuktikan kepada khalayak betapa jijiknya Anwar sehingga beliau begitu berani melontarkan pandangan bahawa Anwar bukan seorang muslim yang baik.Adakah kenyataan Ezam ini ada rasionalnya kerana Anwar dengan imej serta perwatakan Islamnya sedang diterima hebat sebagi penyokong gerakan Islam sejati malah aura keperibadian Islamnya begitu sekali diagungkan oleh PAS sehingga mereka sanggup tunduk dan menjadi pencacai dalam gerakan Pakatan Palsu Rakyat.
Namun sumpah Ezam ini membuktikan ada sesuatu yang Ezam dan Anwar sembunyikan daripada pengetahuan rakyat. Kejujuran Ezam untuk mendedahkan siapa Anwar sebenarnya adalah dituntut sebelum Anwar melakukan sesuatu yang bakal merosakkan agama, bangsa dan Negara.Anwar yang sedang menggilai kerusi Perdana Menteri selepas Pak Lah perlu dihalang dengan apa cara sekalipun dan keberanian Ezam untuk mendedahkan `musang berbulu ayam’ ataupun ‘ musang berjanggut’ ini amat sekali dialu-alukan dan Ezam harus menunaikan sumpah itu dari sekarang kerana kelibat Anwar yang sedang menjajakan ranjang kotor landskap politik Negara makin menular.Kebencian rakyat terhadap Pak Lah tidak seharusnya dijadikan hamparan untuk menukar beliau dengan Pak Lah dan Anwar bukanlah satu-satunya pemimpin `Melayu’ yang diharapkan untuk menjamin kestabilan politik negara ini. Anwar ada sejarahnya tersendiri, Anwar ada keperibadian yang hanya beliau seorang sahaja yang tahu.Kita melihat Anwar seakan memimpin satu gerakan kepimpinan yang boleh menghancurkan Negara. Setiap bait-bait perkataan yang keluar dari mulutnya hanyalah sekadar umpan mahu memancing sokongan untuk beliau berkuasa. Bahasa badan mampu meruntuhkan keyakinan khalayak kepada kerajaan dan rakyat terpesona dengan hujah pidatonya yang mungkin telah dihafal berlama-lama.Ezam sudah tidak mempunyai banyak masa untuk menunaikan sumpah tersebut. Ezam ada kemampuan untuk meyakinkan rakyat. Ezam ada kelebihan untuk memberitahu rakyat yang telah sekian lama terpesong ideologi kerana dirasuk oleh Anwar.Dosa Ezam terhadap UMNO dan rakyat akan terampun seandainya Ezam mula sedar betapa bahayanya Anwar kalau tidak dihalang dari sekarang dan Ezam harus dengan gagah mendedahkan segala-galanya tentang Anwar.Mendedahkan maksud Anwar bukan Muslim yang baik harus diperjelaskan oleh Ezam agar tidak ada rakyat terus terpesong dengan imej Islam yang sedang mewarnai Anwar hari ini. Kalau Ezam hanya sekadar melontarkan kenyataan semata-mata tanpa apa-apa yang membenarkan segala sumpah beliau tersebut, Ezam juga akan turut ditempelak sebagai seorang pemimpin retorik, sama seperti Anwar Ibarhim. Ezam di tuntut hari ini untuk menebus apa yang dilakukan sebelum ini agar orang seperti Anwar dapat dilihat oleh masyarakat dari sudut sebenarnya. Arca Islamik yang dipotretnya mampu memesongkan rakyat. Anwar juga hari ini kelihatan membelakangi orang Melayu hanya untuk mencapai cita-cita yang terbit dari dendam peribadi. Langkah Anwar mampu dipatahkan oleh seorang yang tahu, pernah berkorban untuk Anwar dan faham selok-belok mainan politik Anwar. Ini perlu dilaksanakan dengan segera agar Malaysia terselamat dari Anwar Ibrahim.
Contributed by TAMINSARI
Dipetik dari : MHI
Pak Ngah nak komen sikit ja...kita sebagai hamba Allah tak tahu akan perkara yang ghaib hanya Allah SWT yang tahu. Bagi Pak Ngah kalau Anwar Ibrahim ni bukan seorang Islam yang baik dan tidak baik bagi beliau menjadi seorang PM maka Allah pasti tidak akan mengizinkan perkara itu berlaku.
Allahu 'allam bissawab.

Azizan Razak : Babi Lebih Utama Dari Orang Kg. Tok Bidan.


Kerajaan PAS Negeri Kedah hari ini telah menunjukkan dasar kerajaan yang begitu "baik" sekali. Bersesuaian dengan slogan "Kedah Sejahtera", selaku Menteri Besar Kedah, Azizan Razak dengan bangganya telah menandatangani surat kelulusan untuk MENANGGUHKAN tindakan pihak berkuasa tempatan supaya MEROBOHKAN PREMIS PENTERNAKAN BABI di Kampung Berjaya, Alor Setar, Kedah.Syabas diucapkan kepada MB Kedah yang begitu "prihatin" dengan sensitiviti rakyat Kedah, khususnya penduduk Melayu beragama Islam di Kampung Berjaya. Penduduk Kampung Berjaya "amat berterima kasih" kepada "ihsan" Azizan Razak untuk memberi lebih masa kepada mereka untuk menghirup "udara segar" dari kandang babi berkenaan. Selain menguntungkan "tauke" babi berkenaan, tindakan YB Sg. Limau itu amat "bertepatan" sekali dengan laungan takbir "Allahu Akbar". Pujian juga harus diberikan kepada pihak Kerajaan PAS Negeri Kedah kerana berjaya menangguhkan tindakan merobohkan "rumah" kepada haiwan yang ternyata memberi kesan bahaya kepada manusia baru-baru ini. Sesungguhnya virus influenza A H1N1 dan JE tidak akan dapat memberi apa-apa kesan kepada ralyat Kedah kerana mereka adalah "kebal" dari virus maut itu!Selain itu juga, jutaan tahniah kepada Azizan Razak kerana berbesar hati untuk TIDAK MENANGGUHKAN tindakan MEROBOHKAN RUMAH PENDUDUK KAMPUNG TOK BIDAN. Penduduk Kampung Tok Bidan "amat seronok" melihat rumah mereka dirobohkan sehingga mengalirkan "airmata" gembira! Mereka "memuji-muji" tindakan MB Kedah itu kerana "tidak sabar-sabar" untuk meruntuhkan kediaman mereka walaupun rayuan terhadap tindakan itu sudah dibuat. Syabas kepada Azizan kerana begitu prihatin dengan masalah rakyat yang berpendapatan rendah itu, kerana dia juga tahu bahawa penduduk Kampung Tok Bidan juga mengalami kesulitan untuk mendapat penempatan baru.Begitulah Kerajaan PAS Negeri Kedah yang begitu komited dengan "kesejahteraan" BABI. Rumah babi haruslah ditangguhkan dari dirobohkan. Manakala rumah penduduk-penduduk Kampung Tok Bidan pula haruslah segera dirobohkan demi menyusahkan hidup mereka lagi. Begitulah dasar "Kedah Sejahtera" pimpinan Azizan Razak! Babi dijaga, penduduk kampung menderita! Eloklah selepas ini dirobohkan pula kampung-kampung di Sg. Limau dengan segera, dan digantikan dengan kandang-kandang babi! Sesungguhnya babi dan "tauke" babi amat mulia di sisi Azizan, berbanding rakyat Kedah yang dok undi dia dulu!Takbir! Allahu Akbar...Allah Maha Besar..Semoga Allah sahaja yang dapat membalasnya!


Apa dah jadi ni??? MB Kedah tolong jawab sat isu balak ni.

Hasil bumi Kedah (balak) dah ditelan masuk dlm perut sanggup sebuah syarikat milik Pegawai MB Kedah jolok kerongkong ambik balik…..

Salam Datuk Seri MB Kedah,

Mula-mula Pak Ngah nak mintak mahap sebab nak tanya pasai isu balak yang depa pakat dok bercerita la ni. Pak Ngah dengaq macam-macam dah ni kata penasihat ekonomi Datuk Seri dok bolot balak di Kedah ni. Pak Ngah cukup yakin cerita ni tak betoi tapi Pak Ngah heran jugak bila fakta yang depa tulis dalam blog tu cukup detail. Semua fakta ada, takkan benda tu depa boleh buat super impose kot?. Nombor syarikat pun ada, ni kemarin depa bawak keluaq pulak repot polis pasai isu balak ni. Pak Ngah terasa was-was jugak dengan keyakinan Pak Ngah yang awai tadi. Tergugat jugak kepercayaan Pak Ngah pada kerajaan PAS ni Datuk Seri.
Pak Ngah mintak sangat-sangat Datul Seri MB bagi penjelasan pasai isu balak ni. Kalau Datuk Seri tak dan sebab sibuk kerja Datuk Seri suruh la Enjineer Amirudin ka, Enjineer Fakrulrazi ka jawab sat (Jangan suruh Eksko Perempuan jawab dah la, dia bukannya tau pa satu). Selalu bila ada isu-isu semasa PAS buat ceramah untuk menjelaskan kepada rakyat pasai apa isu balak ni PAS tak buat penjelasan?. Nanti rakyat Kedah percaya benda ni betoi Datuk Seri, tu pasai kita kena jawab dengan segera.
Isu balak ni sensitif bagi rakyat Kedah sebab itu hasil bumi Kedah jangan sampai rakyat Kedah kata yang bukan-bukan pulak. Bukan tak tau mulut rakyat ni bukan boleh nak tutup baik orang PAS, orang PKR, orang DAP jauh sekali mulut puak UMNO. Pak Ngah ni Datuk Seri walaupun dok geram sebab kerajaan Kedah ni tak buat apa pembangunan lagi setakat ni untuk Kedah tapi sayang tu masih ada sikit lagi. Pak Ngah nak tengok PAS terus perintah Kedah lepas PRU 13 nanti ni. Takkan PAS nak perintah Kedah sepenggal saja kot.
Pak Ngah ingat la Datuk Seri, walaupun kalau duit balak tu disumbangkan kepada parti PAS sekalipun ianya masih tak kena masih tak betoi caranya. Duit hasil bumi Kedah ni u ntuk rakyat Kedah jadi nampak macam PAS curi hasil kekayaan Kedah untuk kepentingan parti PAS saja. Pak Ngah dengaq kata Datuk Seri banyak terhutang budi dengan penasihat Ekonomi Datuk Seri tu tapi takkan pulak nak balas budi dengan cara bagi balak kot kat dia. Balak tu bukannya hak Datuk Seri tapi hak negeri Kedah dan secara tak langsung hak rakyat Kedah. Rakyat Kedah tak kira apa parti atau apa bangsa berhak atas hasil bumi Kedah. Cari la cara lain nak balas budi Penasihat Datuk Seri tu. Saya dengaq penasihat vekonomi Datuk Seri tu nama Had, saya rasa macam kenai budak Had tu sebab dulu Pak Ngah rajin jugak dok pi beli tanah lelong di mahkamah dan pejabat tanah. Kalau tak silap Pak Ngah budak Had yang Pak Ngah kenai tu nampak baik sungguh, peramah dan tak sombong tapi pasai apa dia boleh buat keja macam tu? Pak Ngah harap jangan la duit membutakan mata dan hati orang-orang kita. Makan duit balak macam tu Pak Ngah rasa macam tak halai ja tambah lagi curi hak orang lain yang dah bok keluaq duit nak ambik balak tu. Kita sebagai orang Islam tak boleh buat gitu walaupun pihak yang satu lagi tu orang bukan Islam. Nanti depa tak hormat kita dan agama kita , nanti depa kata kita ni orang yang tak amanah. Jangan sampai ujian Allah SWT kepada kita dalam bentuk kuasa dan harta kekayaan membutakan hati kita. Kita ni memerintah atas ikhsan Allah SWT bukan atas kehebatan kita atau atas sokongan rakyat kepada kita semata-mata. Ingat tu Datuk Seri, Pak Ngah ni bukannya pandai bab ugama berbanding Datuk Seri tapi Nabi Muhammad SAW dah pesan supaya dengaq nasihat walaupun daripada seorang budak kecil. Kalau nasihat Pak Ngah ni boleh pakai la, kalau tak boleh pakai nasihat Pak Ngah yang kolot ni Datuk Seri buat tak peduli dah la. Pak Ngah hanyala hamba Allah yang daif dan serba kekurangan.
Cukup la dulu untuk kali ni. Pak Ngah nak tidoq dah ni. Satni kot Pak Ngah ada idea nak tulis atau Pak Ngah tidoq tak lena dok pikiaq bab balak ni Pak Ngah tulis pulak.

Assalamulaikum Datuk Seri. Jumpa lagi.

Islamkan Politik atau Politikkan Islam?


Saya sering bercakap tentang “Islamkan politik, jangan politikkan Islam”. Mungkin seseorang bertanya apakah beza antara kedua ini? Bezanya adalah jika kita berusaha mengislamkan politik kita memastikan tindak tanduk atau gerakerja politik itu tidak bercanggahan dengan Islam. Juga, jika ada pengamalan politik yang belum islamik, kita akan berusaha untuk mengislamisasikannya. Dalam ertikata lain, Islam adalah panduan sebelum tindakan.
Sementara mempolitikkan Islam adalah menggunakan Islam sebagai modal politik untuk kepentingan kuasa. Maka Islam bukan panduan tetapi sekadar alasan atau ‘cop halal’ yang dibuat untuk menjadikan masyarakat atau pengikut menerima sesuatu tindakan.
Hasilnya, seseorang akan bertindak dalam gerakerja politiknya tanpa terlebih dahulu melihat kepada ajaran Islam, namun apabila ia dipertikaikan, maka pendapat atau nas Islam akan digunakan untuk membela diri. Dalam ertikata lain mengislamkan politik bererti menjadikan Islam sebagai panduan. Sementara mempolitikkan Islam bererti menjadikan Islam sebagai alat atau alasan.
Maka sesiapa yang menjadikan Islam sebagai dasar atau panduan, maka dia akan bersedia menarik balik pandangan atau tindakan sekiranya dia dapati bercanggahan dengan ajaran Islam. Adapun yang menjadikan Islam sebagai alasan dan alat, dia menggunakan Islam bagi menghalalkan tindakan politiknya sekalipun ternyata salah.
Dia bukan hendak mendengar dalil atau hujah syarak yang kukuh untuk diamalkan, sebaliknya dia mencari orang agama atau pendapat yang sanggup menghalalkan tindakannya sekalipun dia tahu itu pendapat yang diberikan untuk menyokongnya itu lemah dan tidak kukuh. Ini sama dengan golongan taksub dan pengikut mazhab fekah secara membuta tuli dengan tidak memperdulikan alasan dan hujah yang kukuh.
Sehingga al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H) mengkritik mereka ini dengan katanya:“Yang lebih pelik dari semua itu adalah sikap kamu wahai golongan taklid!. Kamu ini jika mendapati ayat al-Quran yang bersesuai dengan mazhab kamu, maka kamu akan terima apa yang jelas dari ayat itu dan berpegang kepadanya. Teras kamu dalam perkara berkenaan ialah pendapat mazhab kamu, bukan ayat tersebut. Jika kamu dapati ayat lain yang setanding dengannya menyanggahi pendapat mazhab kamu, kamu tidak akan menerimanya. Kamu akan cuba membuat berbagai takwilan dan mengeluarkannya dari maksudnya yang jelas, kerana tidak bersesuaian dengan mazhab kamu. Inilah juga yang kamu lakukan kepada nas-nas al-Sunnah. Jika kamu dapati satu hadis yang sahih bersesuaian dengan mazhab kamu, kamu menerimanya. Kamu kata “kami ada sabda Nabi s.a.w. begini dan begitu”. Jika kamu dapati seratus atau lebih hadith sahih yang berbeza dengan mazhab kamu, kamu tidak pandang kepadanya, walaupun sedikit..”. (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in, 2/195, Beirut: Dar al-Fikr).
Usaha atau sikap, samada mengislamkan politik atau mempolitikkan Islam bukan semestinya berkaitan parti atau kumpulan tetapi lebih kepada sikap individu dalam kebanyakan hal. Jika salah satu sikap itu menjadi aliran utama dalam sesebuah parti atau kumpulan, maka itu mencerminkan kecenderungan mereka yang sebenar. Untuk berpegang dan istiqamah dengan prinsip Islam dalam mengharungi politik hari ini bukanlah mudah.
Namun, itulah yang patut dihayati oleh setiap kita. Dalam sejarah pertembungan Nabi Musa a.s dengan Fira’un, Fir’aun pernah mempertikaikan tindakan Musa a.s. memukul seorang warga Qibti sebelum beliau lari ke Madyan. Allah menceritakan hal ini dalam al-Quran dengan firmanNya: (maksudnya)
“Maka pergilah kamu berdua (Musa dan Harun) kepada Firaun, kemudian katakanlah kepadanya: “Sesungguhnya kami adalah utusan Tuhan sekalian alam. Menyuruhmu membebaskan kaum Bani Israil mengikut kami”. Firaun menjawab: “Bukankah kami telah memeliharamu dalam kalangan kami semasa engkau (Musa) kanak-kanak yang baru lahir, serta engkau telah tinggal dalam kalangan kami beberapa tahun dari umurmu? Dan (bukankah) engkau telah melakukan satu perbuatan (kesalahan) yang telah engkau lakukan dan (dengan itu) engkau dalam kalangan orang yang tidak mengenang budi?” Nabi Musa berkata: “Aku melakukan perbuatan demikian sedangkan aku ketika itu dalam kalangan orang yang belum mendapat petunjuk. Lalu aku melarikan diri dari kamu, ketika aku merasa takut kepada kamu; kemudian Tuhanku mengurniakan daku ilmu pengetahuan, dan menjadikan daku seorang RasulNya. Adapun budimu memeliharaku yang engkau bangkit-bangkitkan itu adalah kerana engkau telah bertindak memperhambakan kaum Bani Israil.” (Surah al-Syu‘ara: 16-22).
Inilah rasul, dia mengajar kita prinsip. Dalam suasana yang sengit, Nabi Musa tetap mengakui bahawa tindakannya memukul warga qibti itu satu kesalahan dan bukan tindakan yang berdasarkan petunjuk yang betul. Nabi Musa tidak cuba menghalalkan tindakannya demi kepentingannya, tidak sama sekali! Yang salah tetap salah.Nabi Musa a.s. menghadapi kuasa politik yang maha besar di zamannya bahkan paling bersejarah dalam tamadun manusia. Lebih besar dari segala perjuangan hari ini. Pun begitu, prinsip tetap prinsip. Baginda bertindak memastikan manusia menurut wahyu, bukan wahyu diputarbelitkan untuk kehendak manusia.
Dalam politik kita, amat sukar kita dapati seseorang mengakui kesilapan tindakan partinya, atau tindakannya. Berbagai alasan akan dicari demi membela dirinya atau puaknya, sekalipun dia sendiri sedar itu merupakan kesilapan atau kesalahan. Ada sanggup tergadai prinsip daripada tergadai kerusi atau jawatannya. Maka jadilah apa yang jadi. Maka kita lihat lahir suasana maki hamun, cerca mencerca dan berbagai tindakan yang kadang kala di luar dari batas kewarasan dan perbincangan yang matang.
Islam bukan terlalu mengongkong politik. Politik satu bidang yang luas yang membabitkan kemaslahatan umat dan rakyat. Politik bukan satu hobi seperti main golf atau bola sepak. Politik mempertaruhkan kemaslahatan manusia. Maka tindakan dalam politik hendaklah tindakan yang membawa kemaslahatan kepada umat dan rakyat. Bukan untuk kepentingan diri dan parti.
Kemudian, perlu kita ingat, bukan semua yang berada di medan jihad itu mesti masuk syurga. Walaupun mungkin tindakannya itu kadang kala menguntungkan umat Islam, namun empunya diri jika tidak betul niat atau tindakan, atau keduanya, maka dia mungkin tidak mendapat balasan yang baik di sisi Allah sekalipun berjuang menggunakan nama Islam. Bahkan dalam hadis ada individu yang kelihatan hebat berjuang, tetapi menjadi ahli neraka.Kata Abu Hurairah r.a:
“Kami menyertai Rasulullah s.a.w dalam satu peperangan. Baginda berkata kepada seorang lelaki yang mendakwa Islam, “dia dalam kalangan ahli neraka”. Apabila peperangan berlaku, lelaki tersebut telah berperang dengan hebat dan tercedera. Lalu ditanya Rasulullah s.a.w: “Engkau telah berkata dia dalam kalangan ahli neraka sedangkan dia berperang hari ini dengan hebatnya dan telah mati”. Jawab baginda: “Ke neraka”. Maka sesetengah pihak merasa keraguan. Dalam keadaan tersebut, tiba-tiba mereka dimaklumkan dia belum mati, tetapi tercedera parah. Apabila malam menjelang dia tidak dapat sabar atas kecederaannya, lalu membunuh diri. Lalu diberitahu perkara tersebut kepada Rasulullah s.a.w, lantas baginda bersabda: “Allahu Akbar!, aku menyaksikan aku hamba Allah dan rasulNya!”. Lalu baginda perintahkan Bilal agar mengistiharkan bahawa tidak akan masuk syurga melainkan “jiwa yang muslim” dan Allah mungkin menguatkan agamaNya dengan lelaki yang jahat”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam masyarakat kita, agama memang menjadi faktor penarik bagi banyak pihak. Justeru, setiap yang berjuang agama atau memperkatakan agama sebagai bahan ucapan dan tindakannya hendak bertanya diri sendiri, apakah dia memang inginkan agama, atau inginkan kuasa dengan nama agama?. Jika dia telah betulkan niatnya, dia hendaklah memastikan tindakan selaras dengan kehendak Islam, bukan menafsirkan Islam agar kelihatan selaras dengan tindakannya. Maka islamkan politik kita, jangan politikkan Islam kita!

Dipetik dari Blog Minda Tajdid Dr. Maza (Bekas Mufti Perlis)
Disiarkan pada May 31, 2009
Dipetik dari http://www.bumiyang.blogspot.com/
Link: http://drmaza.com/home/?p=619

Salam perkenalan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakyat negeri Kedah...
Tujuan Pak Ngah buat blog ni sebab Pak Ngah dah terlalu geram kat PAS yang perintah Kedah la ni. Dulu Pak Ngah ingat depa ni boleh mentadbir dengan baik mengikut cara Islam rupa-rupanya depa ni lebih teruk dari masa BN perintah dulu. Pak Ngah menyesal bagi undi kat Pakatan Rakyat masa PRU 12 yang lepas. Kalau dengaq dari apa yang depa cakap dan janji-janji masa pilihanraya dulu naik meremang bulu roma Pak Ngah. Dalam hati Pak Ngah masa tu dok kata,"Inilah kerajaan yang terbaik untuk Kedah". Pak Ngah silap, Pak Ngah memang silap dan Pak Ngah mintak mahap banyak-banyak kat rakyat Kedah sebab sokong Pakatan Rakyat masa PRU 12 dulu.
Lepas setahun PAS perintah Kedah maka terkeluaqla kaler yang sebenaqnya orang PAS ni. Masa Pak Ngah dok pi dengaq ceramah PAS, Pak Ngah ingat depa ni orang pandai-pandai dan cerdik-cerdik rupa-rupanya bila bagi depa perintah Kedah baru Pak Ngah tau yang depa ni cakap saja pandai tapi nak buat keja tak tau. Pak Ngah ingat lagi setahun bankrap Kedah dengan cara depa perintah la ni. Pak Ngah ni walaupun dok di kampung tapi Pak Ngah dok pasang telinga juga dengaq orang-orang dok cerita di kedai kopi, Pak Ngah juga baca surat khabar termasuk la harakah, warta darul aman dan macam=macam lagi la. Bukannya Pak Ngah ni minat membaca tapi Pak Ngah teruja nak tengok pembangunan yang dibuat oleh PAS di Kedah.
Mula-mula dulu Pak Ngah seronok bila dengaq ada banyak pelaburan nak masuk mai Kedah dari ikan patin, lumut sampai la ke hidrokaben di Yan. Tunggu punya tunggu sampai ke la ni tak nampak pun perkembangannya. Pak Ngah ingat ikan Patin yang Enjineer Amiruddin bela di tasik Pedu tu dah jadi besaq-besaq anak gajah dah apa la ni. Lumut yang Enjiner Fakrulrazi bawak balik mai nak tanam dalam sawah padi Pak Ngah ingat dah penuh bertimbun-timbun dalam petak padi bila lagi nak buat biodiesel? Pak Ngah pi Sg Limau nak tengok tapak hidrokaben (kot satni anak Pak Ngah dapat keja di situ senang Pak Ngah nak petua jalan) tu dia punya la luas sayup mata memandang sampai Pak Ngah tak nampak apa-apa.
Bila Pak Ngah dengaq Menteri Besaq Kedah kata dia akan tender balak dengan baik tanpa ada urusan bawah kaunter kembang lubang hidung Pak Ngah akan kejujuran dan ketelusan Datuk Azizan. Pak Ngah kata kali ni Kedah akan jadi makin kaya dengan bertambahnya hasil kutipan pembayaran tender yang diterima untuk beli kayu balak Kedah. Bagi Pak Ngah orang macam Datuk Azizan la yang patut perintah Kedah dari lepas merdeka dulu. Tup-tup Pak Ngah dengaq pakat dok cerita kata penasihat Datuk Azizan dok bolot kayu balak pulak dah. Pak Ngah dok pikiaq sorang-sorang, penasihat dia bolot ka penasihat dia jadi proksi dia dan penasihat dapat 20%. Entah la Pak Ngah pun tak tau la cuma Pak Ngah harap sangat jangan la Datuk Azizan buat keja lagu tu nanti kot orang kata munapik pulak cakap lain buat lagu lain.
La ni Pak Ngah dok risau bila dengaq orang dok cerita duit Kerajaan Kedah makin susut. Kalau sungguh Pak Ngah minta Kerajaan Kedah la ni pakat cari la jalan cari duit bagi kat negeri Kedah jangan sampai Kedah bankrap. Rakyat Kedah dok harap nak tumpang sejahtera takut satni tumpang bala pulak.
Cukup la dulu kali ni Pak Ngah menulis lenguh dah tangan lenguh dah pinggang. Ada umoq panjang nanti Pak Ngah tulis lagi.