Apa yang Pak Ngah Tulis...

Powered by Blogger Widgets

Thursday, July 30, 2009

BALAK “TIMPA” KERAJAAN PAS KEDAH

Kemarin dulu Pak Ngah dah tengok sendiri di tv pasai isu balak yang Pak Ngah dok baca di blog selama ni. Pak Ngah tengok TV1 lepas tu TV3 pulak, esoknya tu Pak Ngah baca pulak di paper Sinar.

Pak Ngah rasa terkilan jugak bila tengok berita macam ni. Kalau masa zaman BN perintah Kedah dulu ni Pak Ngah tak la terkilan sebab depa (orang UMNO) tak kata depa ulamak, depa tak buh ketayap di kepala tunjuk kata depa warak.

Pak Ngah rasa tak patut sungguh orang-orang PAS yang kata depa berjuang atas landasan agama tapi dalam masa yang sama dok cari habuan untuk kepentingan diri. Pak Ngah ada dengaq orang kata yang Che Had banyak tolong Ustaz Azizan, tapi tak kan la cara tu yang Che Had nak “kampoi” balik duit yang dia dah bawak keluaq tolong Ustaz Azizan. Tak kena lagu tu Pak Ngah rasa.

Pak Ngah dok “melenggung” sorang-sorang pikiaq pasai apa dan apa muslihat Che Had dan kawan-kawan dia yang sama-sama kerja di pejabat MB pakai syarikat yang berdaftar atas nama depa sendiri. Pak Ngah hairan sungguh-sungguh. Kalau kata nak pegawai-pegawai MB boleh meniaga pun jangan la “tanglak” sangat sampai pakai syarikat sendiri. Kalau nak tunjuk telus pun bukan macam tu caranya.

Walau macam mana pun bagi Pak Ngah isu balak ni dah mencalarkan imej Kerajaan PAS Kedah. Rakyat Kedah ramai yang terkejut dengan skandal balak ni. Ada Pak Ngah dengaq orang kata, “baru setahun lebih perintah dah pulun karau duit masuk poket sendiri. Bayangkan lah kalau lagi lama PAS perintah mau bankrap negeri”. Ada kawan Pak Ngah sorang ni ahli PAS, dia kata, “ kalau macam ni perangai orang atas-atas PAS baik bagi kat UMNO, kurang-kurang depa ambik depa bagi balik kat rakyat bawah. PAS ni duit kerajaan depa sapu lepas tu mai ceramah mintak pulak duit rakyat. Nak mai belanja minum kopi seringgit dua pun payah jauh lagi la nak bantu masa rakyat kena musibah”.

Di Negara kita ni sikap kebertanggungjawaban masih rendah lagi. Kalau skandal macam ni jadi di Jepun, Korea, Amerika ka, pegawai-pegawai tu letak jawatan dah. Di Malaysia ni tak dak hari la depa nak mengaku depa silap, lagi eksyen ada la, nu nak tunjuk kata depa tak salah.

Pak Ngah respek pegawai MB Selangor yang dikatakan terlibat dengan pemberian tender cuci kawasan kepada kawan dia kalau tak silap Pak Ngah, dia letak jawatan bila perkara ni jadi isu. MB Selangor pun tak lindung pegawai dia ni. PKR lagi baguih pulak dalam hal ketelusan ni. Patut MB Kedah pun lagu tu la, tepuk dada tanya selera, otak ada pikiaq. Kalau pegawai kita dah mencalarkan imej kita, imej parti, imej Islam elok nasihat depa letak jawatan.

Friday, July 24, 2009

Lihat cermin dan nilai kemampuan diri

Selamat bertemu kembali.
Hari ni Pak Ngah nak bagi sikit pandangan dan nasihat untuk Pak Ngah dan semua pembaca blog Pak Ngah ni. Bab kemampuan diri dan kebertanggungjawaban atas segala tindakan kita serta kesanggupan kita mengakui kelemahan diri kita.
Pak Ngah teringat Tok Wan Pak Ngah pesan dulu. Tok Wan Pak Ngah kata kita kena selalu nilai diri kita, dan bandingkan dengan kemampuan orang lain. Bukan tujuan untuk menunjuk-nunjuk tapi supaya kita sedar dan tau di mana hendak letakkan diri kita. Bila kita selalu menilai diri kita maka kita akan sedar keupayaan dan setakat mana kemampuan kita. Kalau kita tidak mampu melakukan sesuatu kerja adalah lebih baik kita bagi orang yang lebih arif dalam kerja itu yang melakukannya. Kalau kita yang tidak arif dalam sesuatu kerja tetapi masih nak buat kerja tu maka kita akan melakukan banyak kesilapan dan kerosakan.
Zaman la ni Pak Ngah perati, ramai yang tak menilai kemampuan diri dan melakukan kerja yang mereka tidak mampu dan ini telah membawak kepada kegagalan dan kemudaratan. Pak Ngah nak bagi contoh sikit, kalau kita tak mampu nak mentadbir sesuatu negeri maka kita kena bagi kepada orang yang mampu urustadbir negeri dengan baik, orang yang mampu menjana ekonomi negeri bukannya menghabiskan kekayaan negeri. Kita tengok Kedah dan Selangor yang la ni ditadbir oleh Pakatan Rakyat dikatakan gagal mentadbir negeri dengan baik sehingga menyebabkan kewangan negeri semakin susut dan meruncing. Kalau ini benar berlaku maka ianya umpama melakukan kerosakan dan kemudaratan kepada negeri-negeri tersebut dan menganiaya rakyat negeri tersebut.
Rakyat perlukan kerajaan yang baik untuk memastikan kehidupan mereka menjadi lebih baik dengan pembangunan yang dibawak secara nyata dan bukan setakat pembangunan cakap politik saja.
Pak Ngah teringat Ustaz Azizan MB Kedah kata dia terkejut bila Pakatan Rakyat menang dalam PRU12 yang lepas, dia kata macam mimpi. Maknanya dia sendiri tak jangka dan yang pastinya dia sendiri tak bersedia untuk mengurustadbir negeri Kedah. Dia sendiri tak dak perancangan awal yang teratur dan teliti. Kalau lagu tu maknanya bila menang masuk opis dan pikiaq apa yang nak buat bukannya pikiaq bagaimana hendak melaksanakan perancangan awai yang sudah tersedia.
La ni bila Pak Ngah dengaq macam-macam cerita pasai Kerajaan PR negeri Kedah dan ketiadaan pembangunan untuk rakyat Kedah maka terbuktilah pesan Tok Wan Pak Ngah dulu.
Renung-renungkan....

Sunday, July 19, 2009

Pelaburan RM37 billion di Kedah?

Pak Ngah terbaca berita Kerajaan Negeri Kedah buat memorandum persefahaman dengan Merapoh untuk bina hub penapisan minyak yang membawak pelaburan sebanyak Rm37 billion ke Kedah.
Tapi bila Pak Ngah pi ke kedai kopi dekat rumah Pak Ngah kemarin Pak Ngah dengaq ada orang kata yang MB pi sain tu baru memorandum persefahaman bukan perjanjian lagi. Pak Ngah tak berapa paham sangat bab tu, Pak Ngah ingat benda tu dah kira perjanjian dah.
Pak Ngah pun pasang telinga tumpang dengaq puak tu dok bersembang. Apa yang Pak Ngah dengaq depa kata memorandum persefahaman ni bukan ada hak undang-undang lagi, macam orang masuk merisik dan bagi cincin belah rotan bukan tentu jadi lagi dan kalau putus pun sapa pun tak boleh saman. Macam tu la yang Pak Ngah paham.
Kalau macam tu Pak Ngah rasa tak boleh bagi tahniah lagi kat Kerajaan Kedah Ustaz Azizan ni. Tambah lagi la ni zaman kegawatan ekonomi macam-macam boleh jadi. Kalau benda tu tak jadi pun tak dak sapa boleh kata apa. Yang Pak Ngah heran pasai apa nak kena buat memorandum persefahaman, awat yang tak buat perjanjian terus? kalau buat perjanjian terus bukan ka senang, kerja pun dah boleh jalan cepat, Kedah pun boleh dapat duit cepat.
Cuma satu ja la Pak Ngah harap jangan la memorandum ni buat semata-mata untuk jadi modai PRU 13 saja. Mai tang sungguh tak jadi pun. Teringat macam Shahidan Kasim dok buat dulu. Jangan la berpolitik sampai rakyat Kedah di permainkan. Rakyat Kedah la cerdik dah, kecoh rakyat Kedah mai PRU 13 ni lingkup habis Pakatan Rakyat. Nak buat biaq betoi-betoi. Bagi rakyat tumpang senang.
Pak Ngah dok dengaq jugak pakat dok sembang kata duit Kerajaan Kedah dah makin kurang, awat yang jadi lagu tu?. Tak kan samapai tak dak hasil masuk masa Kerajaan Pakatan Rakyat perintah ni?. Pelik Pak Ngah dengaq. Dalam Ustaz Azizan dok kata berjimat pun duit makin kurang, duit pi ke mana, belanja buat apa?. Ustaz Azizan kata nak potong elaun eksko, dah buat dah ka?.
Pak Ngah ni bukannya pandai tapi Pak Ngah nak bagi satu pandangan, perintah negeri atau negara bukan benda main-main , benda ni amanah Allah SWT, kena pastikan kebajikan setiap rakyat terjaga dan yang paling utama rakyat yang miskin dan susah. Jangan seronok berpolitik sampai rakyat terabai.
Pak Ngah harap Kerajaan Pakatan Rakyat dapat bagi yang terbaik kepada rakyat Kedah, jangan sembang ja pandai tapi buat kerja tak tau, dok harap beras bekal orang lama ja.

Monday, July 13, 2009

Renungan bersama...Fadzilat solat di awal waktu

Assalamualaikum wb.t dan salam sejahtera semua...
Pak Ngah dah lama tak tulis apa-apa kat blog Pak Ngah ni. La ni tengah musim buah jadi Pak Ngah pun dok kalut pi dusun. Tu yang tak dan Pak Ngah nak tulis, kat dusun tak dak internet. Pi dok di dusun tenang sat jiwa Pak Ngah. Pak Ngah tak pikiaq bab orang, tak pikiaq bab politik, tak pikiaq bab hutang, cuma yang Pak Ngah dok pikiaq pun nak cari buat durian luruh tang mana?. Tahun ni Alhamdulillah banyak juga hasil dari dusun Pak Ngah. Durian pun jadi elok, manggis tak yah kata la banyak, rambutan samapai kena buat jem, langsat la ni baru dok stat masak. Dah tinggai langsat, Pak Ngah pun balik la rumah. Takat langsat kalu orang nak curi pun tak pa, Pak Ngah kira sedekah ja.
Balik mai rumah ja mula la teringat komputer, teringat hutang, teringat macam-macam. Lepas solat Isyak ni sementara nak tidoq Pak Ngah ingat nak kena tulis sikit kat bloq Pak Ngah ni. Sat ni orang kata Pak Ngah buat blog hangat-hangat taik ayam pulak. Tak tau nak tulis apa, Pak Ngah jumpa la pasai solat awai waktu ni. Pak Ngah boh dalam bloq ni sebagai ingatan kepada Pak Ngah dan sapa-sapa yang mai blog Pak Ngah ni. Kita pakat pebetoi la mana-mana yang kurang elok dalam diri kita samada dari perlakuan atau niat. InsyaAllah semoga kita semua diberkatiNya.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak ?
Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.
Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur d elta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.
Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.
Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .
Wallahualam Bissawab.

Saturday, July 4, 2009

Panduan untuk keselamatan diri

Pak Ngah harap semua dapat baca panduan ni dan sebarkan untuk keselamatan kita semua. InsyaAllah.. Benda ni bukan Pak Ngah reka ada orang hantaq email kat Pak Ngah terima. Lagipun Pak Ngah bukannya pandai sangat bahasa omputih.

Because of recent abductions. In daylight hours, refresh yourselfof these things to doin an emergency situation...This is for you,and for you to sharewith your wife,your children,everyone you know.After reading these crucial tips,forward them to someone you care about.It never hurts to be carefulin this crazy world we live in.
1. Tip fromTae Kwon Do :The elbowis the strongest pointon your body.If you are close enough to use it,do!
2. Learned this from a tourist guide.If a robber asksfor your wallet and/or purse,DO NOT HAND IT TO HIM.Toss it away from you....Chances arethat he is more interestedin your wallet and/or pursethan you,and he will gofor the wallet/purse.RUN LIKE MAD IN THE OTHER DIRECTION!
3. If you are ever throwninto the trunk of a car,kick out the back tail lightsand stick your arm out the holeand start waving like crazy..The driver won't see you,but everybody else will.This has saved lives.
4. Women have a tendencyto get into their carsafter shopping, eating, working, etc.,and just sit(doing their chequebook, or making a list, etc.DON'T DO THIS!)The predatorwill be watching you,and thisis the perfect opportunityfor him to get inon the passenger side,put a gun to your head,and tell you where to go.AS SOON AS YOU GET INTO YOUR CAR,LOCK THE DOORS AND LEAVE..If someoneis in the carwith a gunto your headDO NOT DRIVE OFF,Repeat:DO NOT DRIVE OFF!Instead gun the engineand speed into anything,wrecking the car.Your Air Bag will save you.If the person isin the back seatthey will get the worst of it.As soon as the car crashesbail out and run.It is betterthan having themfind your bodyin a remote location.
5. A few notes about gettinginto your car in a parking lot,or parking garage:A.)Be aware:look around you,look into your car,at the passenger side floor,and in the back seatB.)If you are parked next to a big van,enter your car from the passenger door.Most serial killers attack their victimsby pulling them into their vanswhile the womenare attemptingto get into their cars.C.)Look at the carparked on the driver's sideof your vehicle,and the passenger side...If a male is sitting alonein the seat nearest your car,you may want to walk backinto the mall, or work,and get aguard/policemanto walk you back out.IT IS ALWAYS BETTER TO BE SAFE THAN SORRY. (And better paranoid than dead.)
6. ALWAYS take the elevator instead of the stairs.Stairwells are horrible placesto be aloneand the perfect crime spot.This is especially true at NIGHT!)
7. If the predator has a gunand you are not under his control,ALWAYS RUN! The predator will only hit you(a running target)4 in 100 times;and even then,it most likelyWILL NOTbe a vital organ.RUN,Preferably in a zig -zag pattern!
8. As women,we are always tryingto be sympathetic:STOP It may get you raped,or killed.Ted Bundy,the serial killer,was a good-looking,well educated man,who ALWAYS playedon the sympathiesof unsuspecting women.He walked with a cane,or a limp,and oftenasked'for help'into his vehicleor with his vehicle,which is when he abductedhis next victim.
9. Another Safety Point:Someone just told methat her friend heard a crying baby on her porchthe night before last,and she called the policebecause it was lateand she thought it was weird..The police told her'Whatever you do,DO NOTopen the door..'The ladythen said thatit sounded like the babyhad crawled near a window,and she was worriedthat it would crawlto the streetand get run over.The policeman said,'We already have a unit on the way,whatever you do,DO NOT open the door.'He told her that they thinka serial killerhas a baby's cry recordedand uses it to coaxwomen out of their homesthinking that someonedropped off a baby. He said they have not verified it,but have had several calls by women saying thatthey hear baby's criesoutside their doorswhen they're home aloneat night.
10. Water scam!If you wake up in the middleof the night to hear all your taps outside running or what you think is aburst pipe, DO NOT GO OUT TO INVESTIGATE! These people turn on all your outside taps full ball so that you will go out to investigate and then attack.

Friday, July 3, 2009

Siapa orang yang Bankrap (Muflis)

Daripada Abu Hurairah radhiallahu anhu, bahawa Rasulullah SAW bersabda : "Tahukah kamu siapakah orang yg muflis itu?.
"Sahabat menjawab :
"Org yg muflis dikalangan kami ialah sesaorang yg tidak memiliki dirham (wang) dan harta". Lalu Nabi SAW. bersabda: "Sebenarnya org yg muflis daripada kalangan umatku ialah seseorang yang datang pada hari qiamat dengan membawa pahala Sembahyang, puasa dan zakat, tetapi (sewaktu didunia) ia pernah mencaci maki si fulan, menuduh sifulan, memakan harta sifulan, menumpah darah sifulan dan pernah memukul sifulan. Maka akan diberikan kepada orang yang teaniaya itu daripada pahala kebaikan orang tadi dan begitu pula seterusnya terhadap orang lain yang pernah teraniya. Ia akan di beri pula daripada pahala kebaikan orang tadi, sehingga apabila telah habis pahalanya sedangkan bebanan dosa penganiayaannya belum lagi dijelaskan (belum dapat dibayar semua), maka akan diambil daripada kesalahan orang teraniaya itu lalu dibebankan kpd org tersebut, maka selanjutnya dicampak ke dalam api neraka".".
- Diriwayat Muslim (Ruj. Kitab 40 Hadith Penawar Hati)
Hari ni Pak Ngah masukkan Hadis di atas untuk renungan kita semua. Pak Ngah harap kita semua dapat menginsafi diri kita masing-masing dan kita perbaiki diri kita. Orang -orang yang mengucap dua kalimah shahadah tidak sepatutnya berpecah belah dan bermusuhan antara satu sama lain. Biar apa pun alasannya orang Melayu yang beragama Islam perlu mengekalkan hubungan silaturrahim dan ukhwah muslim yang kukuh.
Bagi Pak Ngah yang kurang ilmu ni Pak Ngah rasa biaq apa pun alasannya orang Melayu beragama Islam tak boleh berkelai, sekiranya ada masalah pakat-pakat duduk bincang elok-elok. Yang Pak Ngah tau kita ni sesama Islam kalau tak cakap lebih daripada 3 hari pun dah berdosa inikan pulak berbulan atau bertahun tak bertegur sapa. Naghuzubillah hi min zaalik.

Wednesday, July 1, 2009

Apa cerita di Langkawi ni?

Pak Ngah terbaca cerita pasai Langkawi dalam akhbar Sinar Harian kemarin kalau tak silap Pak Ngah. Cerita pasai di Pantai Chenang Langkawi ada iklan arak pulak la ni. Pak Ngah termenung sorang-sorang pikiaq pasai benda ni. Pak Ngah terpikiaq apa nak jadi dengan negeri Pak Ngah ni.

Kawan Pak Ngah yang dok di Langkawi ada bagitau Pak Ngah kata di Langkawi ada mini Hatyai. Perempuan Siam ada China ada. Dia kata la ni Langkawi bukan macam dulu dah. La ni Langkawi macam-macam ada.

Dulu Pak Ngah dengaq kata ramai budak-budak Melayu Langkawi terlibat dengan minuman keras. Pak Ngah nak kata apa pun tak tau dah. Dulu masa BN perintah Kedah Pak Ngah selalu kutuk depa sebab tak peduli maksiat di Kedah, la ni PAS perintah Kedah maksiat dok macam tu jugak. Pak Ngah rasa tak seronok la bila PAS yang bersungguh-sungguh berjanji untuk berjuang memertabatkan Islam tapi tak buat sungguh-sungguh bab banteras maksiat ni. Susah sangat ka?

Kalau ada orang PAS yang baca bloq Pak Ngah ni harap tolong sampaikan la kat datok azizan kata Pak Ngah tak puashati Kerajaan Negeri Kedah tak ambik tindakan banteras maksiat di Langkawi. Ramai kawan-kawan Pak Ngah ahli PAS batat pun tak seronok dengan datok azizan ni. Depa kata datok azizan ni lembab tak bersungguh dan tak tau buat kerja.

Pak Ngah minta mahap la kalau silap tapi bagi Pak Ngah kemajuan negeri mesti seimbang dengan moral dan akhlak. Jangan kita nak negeri maju sampai kita abaikan hal moral dan akhlak.

Allahu'alam Bissawab.